MENU
Gustowne tabliczki w posadzce peronu 1. wskazują kierunek podziemnych kabli(?)

Dodał: wk° - Data: 2016-12-19 21:58:36 - Odsłon: 1762
16 grudnia 2016

Data: 2016:12:16 10:37:52   ISO: 1250   Ogniskowa: 35 mm   Aparat: SONY SLT-A35   Przysłona: f/4.5   Ekspozycja: 1/160 s  


Początek prac nad budową dworca datowany jest na 1854 rok. Elementem wyróżniającym dzierżoniowski dworzec była charakterystyczna dekoracja elewacji poziomymi białymi pasami klinkierówki na tle czerwonej cegły . Podobnie dekorowany był pierwotnie Dworzec Świebodzki we Wrocławiu. Jest to równolegle usytuowany do torów budynek o dwukondygnacyjnym korpusie flankowanym płaskimi ryzalitami oraz jednokondygnacyjnych skrzydłach bocznych. Wszystkie otwory okienne i drzwiowe dolnej kondygnacji sklepione były pełnym łukiem. Prawdopodobnie w późniejszym czasie przy lewym skrzydle dobudowano trzykondygnacyjny budynek z tylko czerwonej cegły, zwrócony do ulicy i peronów schodkowymi szczytami . Uroczyste otwarcie dworca i linii kolejowej (należącej do linii Breslau - Schweidnitz - Freiburger Eisenbahn) nastąpiło 24 listopada 1855 roku. Od 1856 roku rozpoczęto, trwająca dwa lata budowę odcinka do Ząbkowic Śląskich.... na podstawie "Obiekty przemysłowe Dzierżoniowa" Piotr Kmiecik w: Rocznik Dzierżoniowski 2011" /Sawa/

  • /foto/9701/9701423m.jpg
    1855 - 1860
  • /foto/4438/4438145m.jpg
    1855 - 1900
  • /foto/4277/4277734m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/3807/3807731m.jpg
    1900 - 1920
  • /foto/394/394753m.jpg
    1905 - 1907
  • /foto/66/66458m.jpg
    1907
  • /foto/250/250404m.jpg
    1907
  • /foto/10808/10808543m.jpg
    1907
  • /foto/5131/5131984m.jpg
    1921
  • /foto/5894/5894374m.jpg
    1928
  • /foto/5201/5201329m.jpg
    1933 - 1945
  • /foto/4511/4511176m.jpg
    1960 - 1965
  • /foto/179/179146m.jpg
    2007
  • /foto/10812/10812417m.jpg
    2007
  • /foto/10812/10812422m.jpg
    2007
  • /foto/176/176106m.jpg
    2007
  • /foto/176/176107m.jpg
    2007
  • /foto/325/325526m.jpg
    2010
  • /foto/3841/3841339m.jpg
    2010
  • /foto/6454/6454795m.jpg
    2012
  • /foto/6454/6454800m.jpg
    2012
  • /foto/6454/6454823m.jpg
    2012
  • /foto/3710/3710892m.jpg
    2013
  • /foto/8880/8880294m.jpg
    2013
  • /foto/4389/4389605m.jpg
    2014
  • /foto/4974/4974208m.jpg
    2014
  • /foto/4974/4974212m.jpg
    2014
  • /foto/4974/4974218m.jpg
    2014
  • /foto/4974/4974221m.jpg
    2014
  • /foto/4974/4974227m.jpg
    2014
  • /foto/6413/6413503m.jpg
    2016
  • /foto/7713/7713954m.jpg
    2017
  • /foto/7714/7714996m.jpg
    2017
  • /foto/7717/7717686m.jpg
    2017
  • /foto/7717/7717692m.jpg
    2017
  • /foto/9915/9915808m.jpg
    2017
  • /foto/7674/7674136m.jpg
    2017
  • /foto/7053/7053933m.jpg
    2017
  • /foto/7186/7186824m.jpg
    2018
  • /foto/7189/7189446m.jpg
    2018
  • /foto/7674/7674102m.jpg
    2018
  • /foto/7675/7675106m.jpg
    2018
  • /foto/7675/7675744m.jpg
    2018
  • /foto/7677/7677208m.jpg
    2018
  • /foto/7767/7767104m.jpg
    2019
  • /foto/10552/10552461m.jpg
    2019
  • /foto/8289/8289210m.jpg
    2019
  • /foto/8289/8289211m.jpg
    2019
  • /foto/8563/8563650m.jpg
    2020
  • /foto/8563/8563652m.jpg
    2020
  • /foto/10847/10847664m.jpg
    2024

wk°

Poprzednie: Reklamy Strona Główna Następne: Kamienica nr 5


piotrek3210 | 2016-12-20 21:38:38
Ktoś może zna ten symbol ptaka i korony?
ref-humbold | 2016-12-21 08:58:48
To nie jest ptak, tylko uskrzydlone koło (niem. Flügelrad: ), które jest symbolem kolei. Wraz z koroną może symbolizować koleje państwowe (wówczas królewskie).
piotrek3210 | 2016-12-21 23:15:21
Masz rację! To jest symbol używany przez Königlich Preußische Eisenbahn-Verwaltung (KPEV), czyli poprzedniczkę Reichsbahn. Tabliczka pochodzi więc zapewne z okresu 1880-1920. Żródło:
SyG | 2018-07-04 09:54:17
Bardzo ciekawy (dla mnie) okazał się trzeci link, a w nim drugie zdjęcie z oznakowaniami fabryki Linke-Hofmann, poprzedniczki "Pafawag"-u.